کد مطلب:77782 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:106

نامه 059-به اسود بن قطبه











و من كتاب له علیه السلام

الی الاسود بن قطبه صاحب جند حلوان.

یعنی و از مكتوب امیرالمومنین علیه السلام است به سوی اسود پسر قطبه سالار سپاه حلوان.

«اما بعد، فان الوالی اذا اختلف هواه، منعه ذلك كثیرا من العدل، فلیكن امر الناس عندك فی الحق سواء، فانه لیس فی الجور عوض من العدل، فاجتنب ما تنكر امثاله و ابتذل نفسك فیما افترض الله علیك، راجیا ثوابه و متخوفا عقابه.»

یعنی اما بعد از حمد خدا و نعت رسول صلی الله علیه و آله، پس به تحقیق كه حاكم هرگاه كه مختلف شد خواهش و میل او، منع می كند او را آن اختلاف خواهش او، در بسیاری از اوقات، از عدالت كردن، پس باید باشد كار مردمان در نزد تو یكسان در حق داشتن، پس به تحقیق كه نیست در ظلم كردن عوض و بدلی از برای عدالت كردن. یعنی منفعت جور عوض نمی شود از منفعت عدل، نه در دنیا و نه در آخرت. و منفعت عدل عوض می شود در دنیا و در آخرت از منفعت جور در دنیا. پس اجتناب و دوری كن از كاری كه منكری تو آن را اگر بكند غیر تو مانند آن را. و بذل كن و مصروف دار نفس تو را در كاری كه واجب ساخته است خدا آن را بر تو، در حالتی كه امیدوار باشی ثواب او را و ترسناك باشی عقاب او را.

«واعلم ان الدنیا دار بلیه، لم یفرغ صاحبها قط فیها ساعه الا كانت فرغته علیه حسره یوم القیامه و انه لن یغنیك عن الحق شی ء ابدا و من الحق علیك حفظ نفسك و الاحتساب علی الرعیه بجهدك، فان الذی یصل الیك من ذلك افضل من الذی یصل بك. و السلام.»

یعنی و بدان به تحقیق كه دنیا سرای ابتلا و محنت است، فارغ نیست صاحب دنیا

[صفحه 1177]

هرگز از محنت در دنیا ساعتی، مگر اینكه باشد فراغت او حسرت بر او در روز قیامت. و به تحقیق كه هرگز بی نیاز نمی گرداند چیزی تو را از حق همیشه و از جمله ی حق است بر تو محافظت كردن نفس تو از مظلمه ی مردم و امر و نهی كردن بر رعیت به قدر طاقت تو. پس به تحقیق كه آن چیزی كه می رسد به سوی تو از ثواب حفظ و احتساب تو، زیادتر است از نفعی كه می رسد به سبب تو به مردمان از محارست دماء و اموال ایشان.

[صفحه 1178]


صفحه 1177، 1178.